Na liście produktów tradycyjnych publikowanych przez Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi RP znajduje się ponad 1560 pozycji, przy czym przodują w niej województwa podkarpackie (248 pozycji), lubelskie (243) i małopolskie (232). Poważne cyfry, zajmująca literatura, wiele oryginalnych i ciekawych produktów ale jeszcze więcej tam takich, które powstały chyba tylko dla zaistnienia.

Konia z rzędem jednak dla tego, kto wskaże miejsce (sklep, salon z produktami lokalnymi, regionalnymi, tradycyjnymi) zorganizowany w reprezentacyjnym punkcie miasta  przez lokalny urząd marszałkowski ( bo właśnie marszałek danego województwa odpowiedzialny jest za weryfikację wniosku o wpis produktu na listę produktów tradycyjnych) czy lokalną izbę gospodarczą. Samorządy wydaja znaczne kwoty na promocję tej sfery  ale czy osiągają właściwe efekty promocyjne z czegoś co nie istnieje na rynku?

 

Na tym tle błyszczy wyraziście Akcja „Kujawsko-Pomorska gęsina na św. Marcina”. Na Kujawach udało się zbudować markę, produkt lokalny i tradycyjny głęboko osadzony w społeczności lokalnej, rodzinnej. Kampania ożywiła obyczaj wspólnego celebrowania rocznicy odzyskania niepodległości, radośnie i z dumą, w otoczeniu rodziny i przyjaciół. Akcja „Kujawsko-Pomorska Gęsina na Świętego Marcina” to okazja do poznania niezwykłego, tradycyjnie przyrządzonego mięsa, które rozsławiło Kujawy i Pomorze oraz stało się kulinarnym przebojem narodowego święta niepodległości.

Powodów, dla których to właśnie gęsina wyrosła na kulinarny symbol Kujawsko-Pomorskiego jest wiele. Ten gospodarny region słynie z najlepszych, pod względem smaku i właściwości odżywczych, gatunków gęsi w Polsce. Ogromny to sukces promocyjny regionu ( np. niedawno kujawską gęsinę smakowano na Światowej Wystawie EXPO 2020 w Dubaju)

Produkt tradycyjny, lokalny, nie tylko trzeba spisać, powtarzalnie wyprodukować ale i zbyć, wszystko w zgodzie z przepisami sanitarnymi i estetyką w obrocie, wówczas ma to sens społeczny i ekonomiczny, słowem sens rynkowy. Na Kujawach promuje się i wspiera nie tylko produkty lokalne ale także ich producentów, szczególnie w obecnych warunkach. Od producentów będzie zależało czy produkt tradycyjny przetrwa w stałej, dobrej i  niezmienionej recepturze czy też dalej będzie tylko pozycją na liście produktów tradycyjnych publikowanych przez Ministerstwo.

Przykłady takich działań można znaleźć na portalu https://czasnagesine.pl . Tam też zorganizowano " Wirtualny ryneczek"  http://wirtualnyryneczek.czasnagesine.pl z bardzo smakowitą, niedrogą  i bogatą ofertą lokalnych produktów w tym z gęsiny.

WIRTUALNY RYNECZEK. SMAKI Z POMORZA I KUJAW” to platforma zakupowa dla konsumentów i jednocześnie sprzedażowa dla hodowców i małych producentów gęsiny oraz innych wyrobów lokalnych i regionalnych z województwa kujawsko-pomorskiego.

Organizatorzy podjęli się trudu pomocy w nawiązaniu bezpośrednich kontaktów z hodowcami gęsi i małymi producentami przede wszystkich wyrobów z gęsiny, ale również innych, wartych polecenia produktów spożywczych z Pomorza i Kujaw. Warto tam zajrzeć!

 

 

W bieżącym roku samorządowe władze województwa Kujawsko-Pomorskiego zapraszają w dniach 11 i 12 listopada 2022 do Przysieka, gdzie wracają  z Kujawsko-Pomorskim Festiwalem Gęsiny.